Всеукраїнська програма освіти для демократичного громадянства «Демократична школа»
Європейський центр імені Вергеланда (Норвегія) – європейський експертний центр у сфері освіти для демократичного громадянства.
Підручники та посібники:
- Посібник “Громадянська відповідальність” (80 вправ)
- Хартія участі молоді
- all dif all equal
- Teaching_Controversial_issues_-_professional_development_pack_for_teache…
закладинки_bookmarks
компас_compass
компасіто_compasito
компетенції
- competences-for-democratic-culture_en
- competences-for-democratic-culture_RU
- Curriculum development and review for Democratic citizenship and HRE
- Curriculum-development-and-review-RUS
ОДГ ОПЛ посібники_EDC HRE textbooks Vol I-VI
- EDC-HRE Vol I – Educating for Democracy ENG
- EDC-HRE Vol I – Educating for democracy Ru
- EDC-HRE Vol I – Educating for democracy Ukr
- EDC-HRE Vol II – Growing up in Democracy Eng
- EDC-HRE Vol II – Growing up in democracy Ru
- EDC-HRE Vol II – Growing up in democracy Ukr
- EDC-HRE Vol III – Living in democracy ENG
- EDC-HRE Vol III – Living in democracy RU
- EDC-HRE Vol III – Living in democracy UKR
- EDC-HRE Vol IV -Taking part in Democracy Eng
- EDC-HRE Vol V – Exploring children’s rights Eng
- EDC-HRE Vol V- Exploring children’s rights Ru
- EDC-HRE Vol VI – Teaching democracy Eng
скажи своє слово_have your say
хартія з ОДГ ОПЛ_EDC HRE Charter
- Хартія з ОДГ ОПЛ
- Хартія методичні рекомендації _ EDC HRE Charter Guidelines Ukr
- Charter on EDC HRE_Eng
хартія для всіх_charter for all
хартія_кишенькова версія
CoE EDC HRE Pack
demokratychne vriaduvannia v shkolax
how all teachers can support EDC HRE
SchoolCommunityUniversity_partnerships
1 лютого 2017 року у Києві відбулася конференція з нагоди початку другого циклу Всеукраїнської програми «Демократична школа»
42 директори відібраних до участі шкіл з усіх регіонів України, а також тренери мережі Програми взяли участь в інформаційних сесіях та інтерактивних обговореннях щодо можливих напрямків демократизації шкільного життя. Ці навчальні заклади долучаються до 32 шкіл, які уже втілюють демократичні зміни у рамках Програми.
Захід відкрив заступник міністра освіти й науки України Павло Хобзей, який наголосив на провідній ролі директорів навчальних закладів як агентів змін, зокрема у побудові горизонтальних зав’язків на місцях й посиленні автономії школи. «Демократія та повага до прав людини, її гідності мають пронизувати всю школу, бути її фундаментом. Важливу роль, яку має Програма, це зміна стосунків і культури на демократичні, а також впровадження громадянської компетентності в навчальний процес у наскрізний спосіб», сказав заступник міністра.
Виконавчий директор Європейського центру ім. Верегеланда Ана Перона-Ф’єльдстад зазначила, що розвиток демократичних компетенцій у школі – завдання, важливе не лише для України, а для Європи і світу загалом. Таким чином, зміни в українських школах, яким сприяє Програма, йдуть у ногу з глобальними освітніми трендами.
Петер Баук, радник з питань співробітництва та розвитку Посольства Норвегії, поділився з учасниками заходу своїми спогадами про зміни в освіті у Норвегії. Він особисто був серед молоді, яка майже 50 років тому ініціювали зміни, що уможливили рівноправність учнів у процесі прийняття рішень у норвезьких школах.
Керівник Програми і старший радник Центру Ірина Сабор розповіла про головні принципи «Демократичної школи». «Демократія – це процес, а не результат, це – напрямок, а не мета», зазначила вона. За трохи більше ніж рік реалізації Програми в Україні школи-учасниці уже досягнули певних успіхів, про які теж йшла мова у презентації. Координатор Програми Христина Чушак представила практичні деталі реалізації Програми: її структуру й складові.
«Школа має бути моделлю демократичної держави, у якій діють вільні вибори, механізми захисту прав, відкрита й інклюзивна система прийняття рішень», підкреслила на інавгураційній лекції Мажена Рафальська, експерт Ради Європи з освіти для демократичного громадянства і прав людини, старший тренер програми «Демократична школа». Навчання у школі має відбуватися шляхом поєднання активного навчально-виховного процесу в школі з отриманням практичного досвіду в школі та місцевій громаді. Як і інші промовці, Мажена Рафальська наголошувала, що у школі не може існувати дисонансу між теорією та практикою – навчання про демократію та права людини має відбуватися через демократичні методи, стосунки та базуватися на повазі до прав людини.
На круглому столі директори з 4 шкіл, які беруть участь у Всеукраїнській програмі «Демократична школа» з 2016 року поділилися своїм досвідом з колегами. Анатолій Погорєлов зі Слов’янської школи № 13 зазначив, що Програма допомогла учительському колективу зрозуміти плюси демократичного врядування та управління. Наталія Ништа з Львівської школи № 69 поділилася досвідом створення команди однодумців та активізації батьків. Сергій Кутинець з Залізниці розповів, що впроваджувані раніше заходи по демократизації мали хаотичний характер, а завдяки Програмі у навчальному закладі почала складатися цілісна картина перетворень. Програма дала поштовх до подальшого розвитку, зокрема, у сфері співпраці з громадою та впровадженні наскрізного викладання громадянських компетенцій у Ірпінської школи № 2, зазначила її директор Ірина Бєлова.
Крім цього, директори шкіл мали можливість неформально поспілкуватися з тренерами Програми, докладніше довідатися про хід її реалізації. На закритті конференції Раїса Євтушенко, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України, зазначила, що Міністерство активно співпрацює з Програмою задля того, щоб українські школи ставали демократичнішими.
Конференція закінчилася церемонією підписання Декларацій про співпрацю між школами та Програмою, яку вели координатор Андрій Донець та асистент Програми Марта Мельникевич-Чорна.
Нагадаємо, що діяльність Програми відповідає пріоритетам Плану дій Ради Європи для України на 2015-2017 роки, сприяє виконанню Україною положень Хартії Ради Європи з освіти для демократичного громадянства та прав людини CM/Rec(2010)7 та рекомендацій Рамок компетентностей для культури демократії.
Лютневий тренінговий марафон Програми “Демократична школа” досягнув “екватора”. Сьогодні у Львові розпочався третій з п’яти тренінгів для шкільних команд. Представники ще восьми навчальних закладів з різних куточків України зібралися разом, щоб знайти свій шлях до демократизації шкільного середовища, співпраці з батьківською та місцевою громадою. На думку національного координатора Програми Христини Чушак, цьогорічні учасники тренінгів дуже вмотивовані, розуміють свою місію і зробили усвідомлений вибір, приймаючи рішення на півтора року приєднатися до “Демократичної школи” і працювати над впровадженням змін. А тренери докладають максимум зусиль, щоб створити учасникам атмосферу і для навчання, і для спілкування та обміну досвідом.